· 

Et stykke dansk jernbanehistorie

Et stykke af Angus jernbanehistorie er på sporet for at køre igen i udlandet. Tibby var det første lokomotiv ved Kerrs Miniature Railway, da det åbnede ved Arbroath strandpromenade i 1935, en attraktion, der har været en familiefavorit i generationer og holder ud i dag under kontrol af grundlæggerens barnebarn.

Også kendt som Bonnie Dundee, blev den første motor oprindeligt erhvervet af Matthew Kerr Snr til at køre på sin jernbane på Balfield Farm, Dundee, det daværende hjemsted for Kerrs Dairy.

 

Samlingen flyttede kort efter til Angus, og selvom Tibby forsvandt under Anden Verdenskrig, dukkede hun op igen i Danmark og vil være en dampstjerne i en jernbanepark, der ejes af entusiasten, der opdagede lokationen på statisk visning i en tilbud restaurant.

 

Tibbys historie har glædet John Kerr, der håber den 85-årige familiesucceshistorie, der stod over for et knasende år, da Skotlands ældste overlevende miniaturebane også vil være i stand til at komme ud af pandemien med en positiv fremtid.

 

John, 24, sagde: ”Min bedstefar byggede en bredere sporvidde, da han kom til Arbroath, og Tibby forsvandt.

 

”Min far, Matthew Jnr, havde altid spekuleret på, hvad der skete med hende, og så kom der ud af det blå en besøgende til jernbanen og sagde til ham, at han troede, at han havde vores originale lokomotiv.”

Det havde været i en dansk restaurant med jernbanetema, med en plak på stedet den eneste indikator for dets skotske oprindelse.

 

”Min far fik se Tibby, før han døde i 2006, og det bragte ham til tårer, men det er dejligt at høre, at hun endelig løber igen,” sagde John.

 

Den danske entusiast har nu etableret sin egen park, og Tibby er klar til tjeneste som den ældste loco i flåden der.

 

John tilføjede: ”Vi har stadig en af de originale vogne ved jernbanen, og den oprindelige vagts varevogn befinder sig i en privat jernbane sydpå, men det er dejligt at tro, at Tibby vil køre igen, 85 år fra den første transport af passagerer på Arbroath.

”Det så forfærdeligt ud som om dette kunne have været det sidste år med jernbanen - vi transporterede kun 3.500 passagerer sidste år.

 

”Min følelse var at give det en rigtig god chance for jernbanens 85. år, men selvfølgelig har pandemisituationen betydet, at vi slet ikke kan køre.

 

"Så snart retningslinjerne tillader det, begynder vi at køre igen, og hvis det skal være det sidste år, vil vi gøre vores bedste for at gøre det, hvad vi kan."